Raft Films

چگونه یک بروشور خوب برای فیلم خود بسازیم؟

بروشور، پرس کیت، کیت مطبوعاتی یا کاتالوگ فیلم، یک کتابچه تصویری-متنی حاوی اطلاعات دقیقی در مورد فیلم است و نقش مهمی در معرفی و تبلیغ فیلم ایفا می‌کند، اما  اغلب توسط فیلم‌سازان تازه کار نادیده گرفته می‌شود.

 شکل و فرم بروشور فیلم شما بسیار مهم است و هدف اصلی آن جلب توجه مخاطب و آشنایی بیشتر با فیلم است، اما دقت کنید مخاطب اصلی شما برنامه‌گزاران جشنواره‌های داخلی و خارجی، خریداران فیلم و پخش کننده‌های تلویزیون و سینما هستند. بنابراین در درجه اول باید دقت کنید اطلاعات مفیدی که قرار است به مخاطبان شما ارائه شود را در کاتالوگ خود بگنجانید.

 پرس کیت چگونه و در کجا استفاده می‌شود؟

کیت مطبوعاتی همراه با درخواست شرکت یا در صورت پذیرفته شدن در جشنواره فیلم به کمیته برگزاری آن جشنواره ارسال می‌شود. به عنوان یک قاعده، کیت‌های مطبوعاتی به طور معمول توسط بخش‌های روابط عمومی جشنواره‌های بزرگ به عنوان تبلیغات فیلم و خود جشنواره فیلم استفاده می‌شود. برخی از جشنواره‌ها مانند «جشنواره فیلم کن»، بسته‌های مطبوعاتی را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند، برخی دیگر نسخه‌های چاپی را در میزهای اطلاعات اتاق مطبوعات قرار می‌دهند و قبل از نمایش فیلم‌ها توزیع می‌کنند. اغلب کیت مطبوعاتی قبل از نمایش فیلم به دست خبرنگاران می‌رسد و اولین برداشت از فیلم و نویسنده آن را تشکیل می‌دهد. بنابراین باید با مهارت و دقت کافی روی آن کار کرد.

جلد

صفحه اول وظیفه جلب توجه مخاطب را برعهده دارد و فیلم شما را تبلیغ می‌کند. به یک معنا، پوستری است که شامل اطلاعات زیر است:

*عنوان فیلم
*اطلاعات تماس با شرکت سازنده و پخش کننده
*نام اعضای کلیدی
*بازیگران نقش‌های اصلی

 همچنین درج اطلاعات موفقیت‌های قبلی فیلم در جشنواره‌ها و جوایز (خوشه‌ها) ضروری است.

خلاصه

به طور قطع پیش از پایان فیلم یک خلاصه داستان دارید، زیرا به طور معمول، خلاصه فیلم مدت‌ها قبل از ساخت فیلم نوشته می‌شود. اگر نه، باید خیلی فوری دست به کار شوید و یک خلاصه از فیلم خود آماده کنید. خلاصه داستان، روایتی کوتاه و جذاب از کل داستان فیلم است که باید از همان ابتدا بیننده را مجذوب خود کند. هرگز نباید یک بازگویی خشک، یک طرح یا فهرستی یکنواخت از داستان باشد. بهتر است در خلاصه داستان کمی رمز و راز وجود داشته باشد.

در همان صفحه می‌توانید فریم‌هایی از فیلم خود قرار دهید. برای مخاطب مهم است که کیفیت خوبی داشته باشند که زیبایی‌شناسی کار شما را منعکس کنند.

برای نمونه در ادامه خلاصه فیلم برادر و خواهر که در سایت فستیوال فیلم کن منتشر شده است را می‌خوانید. 

برادر و خواهری  در اوایل پنجاه سالگی… آلیس بازیگر است و لویی معلم و شاعر. آلیس بیش از بیست سال است که از برادرش متنفر است. آن‌ها در تمام این مدت همدیگر را ندیده‌اند. حتی اگر تصادفاً لویی با خواهر برخورد می کرد، او را نادیده می‌گرفت و فرار می کرد … اما به دنبال مرگ ناگهانی والدین‌شان، مجبور می‌شوند دوباره یکدیگر را ببینند.

عوامل

توجه ویژه در کیت مطبوعاتی به بیوگرافی اعضای کلیدی عوامل و بازیگران داده می‌شود. در مورد همه آن‌ها ننویسید. ۳ یا ۵ نفر از اعضای اصلی گروه فیلم را انتخاب کنید که بیوگرافی آن‌ها در کیت مطبوعاتی ذکر شود.

از چه کسی بگویم؟

به عنوان یک قاعده، شما باید افراد زیر را ذکر کنید:
*کارگردان
*نویسنده
*تهیه‌کننده
*بازیگران اصلی
لیست کامل عوامل را می‌توان در صفحه‌ای جداگانه از کاتالوگ قرار داد.

در بیوگرافی‌ها چه باید نوشت:

*تجربه در پروژه‌های قبلی
به عنوان مثال: فیلمبردار پیش از این برای فیلم دیگری در یک جشنواره حضور داشته است یا یک پروژه موفق را فیلمبرداری کرده یا دستیار یک فیلمبردار مهم بوده است.
*درباره جوایزی که ممکن است پیش‌تر در جشنواره‌های دیگر به دست آمده باشد.
*اگر این فیلم اولین تجربه شماست و به هیچ وجه نمی‌دانید در رزومه چه چیزی بنویسید، درباره موسسات آموزشی که در آن آموزش دیده‌اید بنویسید. اگر این آموزش در حوزه سینما بوده است و در مورد آن می‌نویسید، ذکر نام اساتید دوره را فراموش نکنید. به طور خلاصه در مورد کارهایی که قبل از این‌که تصمیم بگیرید کارگردان شوید انجام می‌دادید، بگویید.

اگر کیت مطبوعاتی برای یک فیلم بلند است، بخش بیوگرافی ترجیحاً با عکس‌ عوامل نباید بیش از۴ تا ۶  صفحه داشته باشد. اگر برای فیلم کوتاه است، بهتر است در حداکثر دو صفحه قرار گیرد.

عکس

یکی از مهم‌ترین عناصر تبلیغاتی یک فیلم، عکس است. مهم‌ترین و پرتنش‌ترین روز فیلمبرداری را برای عکاسی انتخاب کنید. 

برای یک فیلم به ۴ نوع عکس نیاز است:

*نماهایی از صحنه‌های کلیدی فیلم
به یاد داشته باشید که عکاس نمی‌تواند به طور مستقیم در حین فیلمبرداری عکس بگیرد، چون کنترل آن به دست عکاس نیست و صدای شاتر از طریق میکروفون‌ها ضبط می‌شود. بنابراین پس از آخرین برداشت، از بازیگران بخواهید در جای خود بمانند و صحنه را برای عکاس تکرار کنند.

*تصاویری از پشت صحنه
تا آن‌جا که ممکن است تجهیزات سینمایی به کار رفته و دکور فیلم، و همچنین اعضای گروه فیلمبرداری را در تصاویر نمایش دهید. مطمئن شوید که این عکس‌ها بار معنی‌دار و مفهومی دارند زیرا یک تصویر می‌تواند هزاران کلمه را نشان دهد.

بروشور فیلم
بروشور فیلم
بروشور فیلم
بروشور

*عکس کارگردان
بهتر است این عکس در محل فیلمبرداری گرفته شود و کارگردان را در روند فعالیت پرتلاطم و در میان بازیگران به تصویر بکشد.

*عکس افراد مشهور
حتی اگر افراد مشهور در فیلم شما شرکت نمی‌کنند، سعی کنید فردی از رسانه‌ها و افراد مورد احترام صنعت سینما را به محل فیلمبرداری خود دعوت کنید. از عکاس بخواهید که آماده باشد و چند عکس رپورتاژ بگیرد. دست‌کم، می‌توانید از مهمان بخواهید که یک عکس به همراه شما بگیرد. عکس‌هایی که نشان دهنده مشارکت افراد مشهور هستند، هم می‌توانند جلب توجه کنند هم فیلم شما را به سمت درست برای ارائه هدایت کنند.

اطمینان حاصل کنید که در کادر نفر اول از سمت چپ هستید. این تضمین می‌کند که در توضیحات عکس نام شما پیش از دیگران قرار گیرد.

بررسی فیلم

از روزنامه‌نگاران آشنا، کارشناسان فیلم و نمایندگان صنعت فیلم در کشور خود، بخواهید فیلم شما را تماشا کنند و نظری کوتاه بنویسند. حتی اگر کسی فیلم را دوست نداشته باشد، به طور قطع یک یا دو عبارت روشن می‌تواند در مورد فیلم شما بنویسد که برای یک کیت مطبوعاتی مفید خواهد بود. با خیال راحت نظرات را در مورد فیلم جمع‌آوری کنید. این همکاری دوجانبه و سودمند است. شما یک نقد در مورد فیلم خواهید داشت که به همراه نام منتقد در کیت مطبوعاتی چاپ می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از منتقدان فیلم به عنوان منتخب در جشنواره‌ها کار می‌کنند و شهرت و اعتبار آن‌ها به فیلم شما کمک خواهد کرد.

اطلاعات فنی

این بخش یک توصیف فنی از فیلم شما است که باید شامل مشخصات زیر باشد:

*فرمت تصویر (35 میلی متر، 16 میلی متر، دیجیتال)
*نسبت تصویر (16×9, 4×3, 1.85:1, 2.39:1
*فرمت صوتی (5.1، استریو، تک باند)
*مدت زمان
*زبان اصلی فیلم
*زبان زیرنویس

 قالب

استاندارد کیت مطبوعاتی یک فایل با فرمت PDF است. این جهانی‌ترین گزینه‌ای است که در جشنواره‌ها پذیرفته می‌شود.

اندازه و جهت

می‌توانید سایزهای متفاوت مثل A5 را نیز استفاده کنید اما در این‌جا باید واقعیت‌ها را نیز به خاطر بسپارید. هنگامی که یک کیت مطبوعاتی را برای برنامه‌گزاران جشنواره‌ها (نسخه الکترونیکی) یا روزنامه‌نگاران (نسخه چاپی) آماده می‌کنید، این را در نظر داشته باشید که بیشتر مانیتورهای موجود در زمان ما دارای جهت افقی هستند و در ۹ مورد از ۱۰ مورد، پرونده شما روی صفحات استاندارد A4 چاپ می‌شود. علاوه بر این، A4 را می‌توان به راحتی در هر چاپخانه‌ای چاپ کرد، بنابراین هزینه چاپ کمتر از سایر فرمت‌ها خواهد بود.

چاپ

برای توزیع یک کیت مطبوعاتی قبل از نمایش اول، در بیش‌تر مواقع از یک نسخه سیاه و سفید بدون عکس از فیلم استفاده می‌شود. با این حال همچنان از تصاویر درست و با کیفیت بالا استفاده کنید.

در حین چیدمان کیت مطبوعاتی، به خاطر داشته باشید که بیش‌تر چاپگرها به شکلی تنظیم شده‌اند که یک قاب سفید در اطراف محیط ورق بماند، بنابراین، فایل را “تا لبه” نکشید.

و این سه مورد نه برای کیت مطبوعاتی، که برای چاپ در نظر گرفته شده است:

*چاپ کمرنگ نباشد.
*پس زمینه خاکستری ایجاد نکنید.
*در متن‌ها از رنگ دوم استفاده نکنید. فقط تصویر و متن

این باعث بهبود “خوانایی” می‌شود.

بروشور فیلم
بروشور فیلم